Nos, először is, mi adhat okot kételkedésre?
Egyfelől ezek költemények, azaz nem is biztos, hogy megéri foglalkozni velük.
Másodszor pontosan 150 zsoltárnak kéne lennie. Ellenben minimum 155 fennmaradt, és ebből 151 kanonikus vagy legalább apokrif írásként számon van tartva (az apokrifoknak elmééletileg több fokozata van, de itt nem foglalkozom ezzel).
Nem jelölik meg írójukat (versnél ez nyilván nehézkes lenne). Elméletileg mind Dávidé kellenének legyenek, de szinte biztosan számos szerző munkái. Én mindenesetre kollektíven fogom kezelni őket.
Nem eldönött tövábbá, mik is a zsoltárok. Mármint hogy egy adott zsoltár egy adott zsoltár-e? A Héber és a görög nyelvű válktozat között ugyanis különbség van:
- a héber 9-10. zsoltárok a görgöben a 9. zsoltár
- a héber 114-115. zsoltárok a görögben a 113. zsoltár
- a héber 116. zsoltár a görögben a 114-115. zsoltárok
- a héber 147. zsoltár a görögben a 146-147. zsoltárok.
Mivel a "szerkesztését" az i.e. 3-4. századra teszik, és mivel a "minimalista felfogás" az összes Ótestamentumi könyv keletkezését szintén ebben az időszakban határozza meg, ez komoly aggályokat támaszt a hitelességükkel kapcsolatban.
A modern tagozás (imádják tagozni a Biblia részeit) így osztja részekre a Zsoltárok Könyvét:
1.
1-41.
42-72.
73-89.
90-106.
107-150.
150.
Az 1. és 150. zsoltárok keretzsoltárok.
Még egy fontos tudnivaló: még a keresztények is törtélték a hivatalos kánonból (fél-elsőfokú-apokriffá nyilvánítottak) egy rakás zsoltárt, amit "átokzsoltároknak" hívnak (azok, amelyek lesúlytást kérnek más népekre, személyekre).
Ami továbbá bizonyosnak látszik, hogy mivel ezek imák, illetve dicsőítő himnuszok, semmiképpen nem lehetnek "Isten által sugallmazottak", hiszen az azt jelentené, hogy a) Mr. Isten ilyenkor magában beszélt b) roppant kevés ima valódi ima, ami természetesen lehetetlen.
Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (olyanok nyomán vélhetjük így, akik minden valószínűség szerint sosem olvasták a szöveget)
1.: Boldog az, akit nem vezetnek félre, nem bűnözők célpontja és egyéb módon sem szivatják. Valamint "az Úr törvényein gondolkodik éjjel és nappal". Elég ostoba dolog lenne, mert akkor mikor eszik? Ezennel kihúzom az első zsoltárt a listáról. A vége amúgyis homályos.
2.: Miért fursztrálják magukat a másvallásúak? miért követik az isteneiket?
Aztán jön egy lesúlytásos rész, népírtással fűszerezve.
Az Úr könnyen megharagszik.
Ez a zsoltár úgy idióta, ahogy van. Kihúzni.
3.: Ezt a zsoltárt Dávid írta, mikor elfutott Absolon elől.
Jajj de sokan vannak ellenem!
"Szela"(?)
De ugye te megvédesz Uram? Szóltam neki, és meghallgatott.
"Szela"(?)
Kinyomoztam: a "Selah" azt jelenti, láss a szemeddel, hallj a szíveddel. Mivel a fül a hgallás érzékszerve, ezt a zsoltárt is dobhatjuk.
A végére itt is just egy lesúlytós rész.
"Szela."
4.: Dávidnak, az "éneklőmesternek" (és akárminek) a zsoltára:
Ha hozzád beszélek, leszel szíves meghhalgatni Mr. Isten!
Jajj, jajj, jajj. A nép megint hamis isteneket imád.
Szela.
Szeal ví, zsoltár, nekd befellegzett!
Ne vétkezzetek, áldozzatok szépeket.
Jobb ma egy Úr, mint holnap friss kenyér.
Gyáva vagyok.
5.: címzés mint a 4-ben.
Figyi, Uram! Legfőbb király! Én istenem! Látod, imádkozom!
Jó reggelt kívánok, rmeélem nem zavarok. "nem lakhatik tenálad gonosz" - akkor mi van a gonosz lelkekkel, Mr. Isten gonosz tetteivel, a Sátánnal...
Aki hazudik, arra lesúlyt az Úr. (ez nem jött be, újabb zsoltár a süllyesztőben)
Hű de nagyon benyalok tövig.
Súlyts le mindenkire, aki nem ért velem egyet.
Dávid vonala hamar kihalt, ellentétben amit itt kér. Boccs.
Az Úr vigyáz az igazakra, minden lépését óvja. (ez se jött be)
6.: címzés a 4. szerint.
Uram, ne bánts! Igaz, hgy vétkeztem, de ne bánts! Inkább adj még pénzt! Mert ha meghalok, akkor aztán vége, nincs tovább, annyi volt.
Jajj, tisztára rosszul vagyok.
Hahah, ti mind többiek, az Úr meg fog ám hallgatni! Akkor aztán lesúlytás következik!
Ez a zsoltár nem mond semmit sem. Értéktelen, így elhagyható.
7. Dávid énekelte ezt a "siggajont" (= egy műfaj kell legyen) Kús beszéde után.
Uram védj meg! Jajj, jönnek az oroszlánok! Ha bűnös vagyok, itt haljak meg.
Az Úr ítéli meg a népeket, ítéljen most felőlem is (miért, ő egy nép?).
Az igazságot az Úr a szív és a vesék átvizsgálásával tudja meg. Ez tudománytalan hülyeség, így el vele.
Isten igazi bíró, azaz minden nap dühös.
Lesújtós rész.
Milyen igazságos az Úr, hogy rám nem súlyt le.
8. Dávid gittithrje (ami egy műfaj feltehetőleg).
Míly nagy az Úr, csecsemők lemészárlásával mutatja meg hatalmát.
Az egeket az Úr az ujjaival teremtette :)
Az ember míly kevés hozzás képest, mégis milyen nagy dolgot tettél vele: alig csináltad kisebbé magadnál! Megengedted, hogy uralkodjunk minden állat felett! - ez a sor felidézi bennem Brem Stalker Drakuláját, Renfield karakterét, mindazonáltal téves megállapítás. El vele.
9. Dávid megint a szerző, egy újabb ismeretlen szóval egyetemben.
Nyalizós rész.
Hahh, győztem! Milyen j bíró vagy, hogy nem engem ítéltél el! (Anyád.)
Lesújtás, lesújtás.
Az Úr örökké trónol hogy ítélkezhessen.
Az Úr méltányos. - Mármint melyik oldal szerint?
Az Úr vajon Sionban lakik? Nos, e szerint és a 76. zsoltár, valamint Jóel próféta könyve szerint igen. Ellenben a 123. zsoltár és a Prédikátor könyve szerint a mennyekben. Önellentmondás, így az egész könyvet kidobhatjuk innentől (hacsak nem Sion = a mennyekkel).
Sújtson le az Úr még, még, még!
Szela. Szela ví, ezennel ettől a zsoltártól is elbúcsúzunk.
10. Jajj, miért nem segítesz Mr. Isten a szükség idején?
Azaz ezek szerint épp nem segít. Csakhogy a 46.1 szerint mindíg segít. Újabb önellentmondás a könyvben.
A gonoszok elnyomják a szegényeket (akik ezek szerint a jók). Dögöljenek meg a saját mesterkedésüktől!
A gonoszok = akik nem hisznek Mr. Istenben.
A gonoszok sikeresek, nem sújt le rájuk az Úr.
Elvégre ha nem hisz a bibliai istenben, akkor máris tömeggyilkossá válik mindenki. (Ez ostobaság, tehát elfelejthetjük ezt a zsoltárt is.)
Így gonosz, úgy gonosz.
Sújts, le, sújts már le!
A pogányok mind ki fognak halni!
Az Úrnak van füle.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése