2009. június 18., csütörtök

Nemzetségi táblázatok

Nos, a Krónika Könyvének két része van. A Királyok Könyvei szinte mindíg úgy hivatkoztak rá/juk, hogy Júda- vagy Izráel királyainak könyve, tehát a logikus feltételezés adódik: az egyik fele külön csak a júdai, a másik fele csak az Izráeli királyokról szól, illetve csak a királyság korszakát öleli fel mindkettő - hát nincs így. Ádámtól és Évától próbál ismételni. De vajon mit várhatunk a Biblia "legellentmondásosabb"-nak bélyegzett könyvéről (két folvonásban)? Az első könyv Dávid uralmának végéig jut el, míg a második a Bailióniai Fogság végig fog elérni.

Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (vagyis kezdetnek tételezzük fel. De ne feledd, ezen sorok írója már előnnyel indul olvasójával szemben, mert ő már tudni fogja, mi szerepel a bejegyzés végén, mielőtt más elkezdhetné)

Nos, mint a címből is kitalálható, itt nemzettségi listákról lesz szó. Jó sokról, ugyanis az első 8 fejezete csak ebből áll! Megáll az ész és visszanéz, mondhatnánk, de egy rendes olvasó - mint amilyen mi is vagyunk itt - elolvassa mindet, nem hagy ki semmit (legalábbis igyekszik).
Törjük fel az aszfaltot!

Először is a SAB segítségével végignyomjuk a genealógiákhoz illesztett széljegyzeteket önellentmondásokat keresve. Azért őket, mert egyedül tőlük kaphatjuk meg az egyeztetést őszinte és elérhető formában. A többi (előző és következő) könyvekkel való elentmondásokat itt és most továbbra is igyekszem elkerülni, mert más a tematikám.
- 3.5-8 sorok "elmondják", mely fiai születtek Dávidnak Jeruzsálemben. Csakhogy megteszi ugyanezt a 14.3-7 sorokban is. Más nevekkel. És a 3. fejezetben két gyereket kétszer említ. Puff, máris mehet az apokrifok sorába. Erről ennyit, mondhatnánk, csakhogy bátran utána lehetne nézni még 2 Sámuel 5.14-16

Egyébként MÁR nagyon nagylelkű vagyok, mert sokkal több kifogást lehetne emelni, főleg ha más könyveket is beveszünk a játékba. Kiderülhetett volna már, hogy kinél is volt okosabb Salamon, teszem azt.

- 3.22 sor bizonyítja, hogy az író nem tudott számolni. Felsorol 5 gyereket Samájától, aztán kijelenti, hogy 6-an voltak. (a 3.19-20-nál engedményt teszünk az ÉS beszúrása miatt)
- 7.6: Benjámin fiai. Nem meglepő módon amikor a 8.1-2 sorolja fel őket, már teljesen más nevekkel van dolgunk (az egész biblia Benjámin gyermekeit 4-szer sorolja fel, és csak Bela egyezik minden forrásnál).
- a 8.29-38 és a 9.35-44 sorok tökéletesen megegyeznek (mintha bárkit érdekeltek volna elsőre)

Most pedig olvassunk bele.
Először csak ömlesztett neveket kapunk, csak az 5. sortól vált át abba a formába, hogy jelölje ténylegesen ki kinek leszármazottja.
Van itt ismétlés (Nimród), nemzettségek születése (pl. a filiszteusok), pár kisebb esemény felemlegetése (pl. törzsi területek kijelölése). Érdekes viszont hogy van kihagyás is (pl. Énós/Henoch).
A szöveg igyekszik mindent megtenni, hogy a "szereplők" beazonosíthatóak legyenek, de sikerül totálisan mellényúlnia alkalmanként.
Van itt trónralépési sorrend, az Úr lesújt helyenként, fia volt, nemzette, szülte - vajon ezek különböző forrásokra utalnak, vagy próbálták feldobni a hangulatot?
Van pár kisebb történetecske is, de olyan gyengék és semmitmondóak, hogy csakis arra lehetnek jók, hgy felébresszék akik elaludtak.
Egy név azért megradgadott: Uzriel.
Megemlíti a mindentudás hiányát is (pl. amálekiták).
Az egészben az mégjobb, hogy ugrál a törzsek között, mint a királyok között tette nemrég. Zavaró, még az olyan szerencsés esetben is, ha vannak kis fejlécek a szövegben, hogy jelezzék, melyik törzsről van éppen szó.
Manassé félnemzettségénél találjuk a tipikus történetet: Mr. Isten csodát tesz a nép szeme láttára, azok meg máris mennek imádni az épp elpusztított isten-maradványt. Megátalkodott nép, nemigaz? :D
A legrettenetesebb, mikor 6.33-43. sorok mind csak arra szolgálnak, hogy egyetlen emberkét azonosítsanak vele. Az araboknak vannak csak ilyen hosszú neveik legfeljebb! Képzeld csak el ahogy bemutatkozik: XY vagyok, aki A fia, aki B fia, aki C fia, aki stb. El tudjátok képzelni.
Aztán maga az író is megunja - vagy egyszerűen tényleg nem került ki onnan senki érdekes -, és 6 törzs után egyeten fejezetbe sűríti bele a maradék 6 törzs leszármazottait. De annál gyanúsabb, hogy a fejezet végén (a 7.) hozzáteszi, hgy ezek azért nagy-nagy emberek voltak, mintegy bocsánatkérés képpen.
A 8. fejezetből, ami Benjámin törzsének tagjait sorolja fel (így növelve a 12 törzs számát 13-ra, khm), akik közül egy nevet emelnék ki: Jéus.

És ez így megy majd tovább, legfeljebb kicsit más kategóriákkal, hogy elkeserítsek mindenkit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése