2009. június 22., hétfő

Királyokról röviden 2.

Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (vagyis nem is olyan rég még akár azt is hihettük, olyanok nyomán, akik minden valószínűség szerint sosem olvasták a szöveget)

A következő dolog, amiről a szöveg beszámol, hogy Sénakhérib assir király újabb darabot foglalt el az Ezékiás által uralt Júdából.
Ezékiás erre megerősítette a megmaradt területeket. Aztán azzal állt a nép elé, hogy ugyan az assiroknak hadseregük van, de nekik meg istenük. A nép persze elküldte a jó francba.
Az angyal által elkövetett öldöklés után zavaros, kit is öltek meg saját fiai. Hiszen az assir király nem volt ott a szöveg szerint.
Aztán Ezékiás megbetegedett (az Úr verte meg vele), de aztán jobban lett (az Úr vette le róla).
A Gihon folyó medrének elterelése is Ezékiás nevéhez fűződik.
Akarsz többet tudni? Olvasd el Ésaiás próféta jelenéseit (látásait), és a Királyok Könyvét.
Meghalt, az örökös egy/a fia lett, bizonyos Manasse.

Manasse az oltárépítést szerette. Mindegy volt neki, kinek a nevére, csak oltár legyen. Valamint egy csomó mindent csinált, pl. hagyta a bűvészeket működni! A jövendőmondókat különösen kedvelhette, mert azokat kétszer is említi a szöveg a felsorolásban.
Aztán megint támadtak az assirok, Manassét vasra verve elvitték magukkal Babilóniába. Érdekse. Eddig úgy tűnt, a babilóniai király nem az assir király. Legalábbis a szöveg alapján. Ki kéne nyomozni, de nincs kedvem egy apokrif könyv kedvéért szenvedni.
Aztán visszaengedték, mert szépen kérte.
Otthon megerősítette a városokat, és lerombolta az oltárokat amikbe oly' sok pénzt ölt eddig.
Akarsz többet tudni - pl. Manasse imáját, a próféták intelmét? Akkor olvasd el a Királyok Könyvét, valamint Hózai (Hósiás?) beszédét.
Meghalt, utóda fia, Amon lett.

Ezek szerint nem lesz szó Izráel királyairól? Pedig úgy vártuk! De akkor hová lett Izráel Királyainak Könyve?

Amon a maradék bálványokat tisztelte.
Halálát egy ellene szőtt összeesküvésben lelte. A nép viszont az összeesküvőket ölte le.
Amon utóda fia, Jósiás lett, akit a nép tett a trónra.

Jósiás tök jó fej volt az Úr szemében. Pl. nagy oltárpusztító volt, csak a megfelelő embereket ölte meg (feláldozta őket saját isteneiknek látszólag), ilyesmi.
Felújíttatta az Úr Házát is.
Hilkia megtalálja a törvénykönyvet - még mindíg nem tudjuk, MELYIK törvénykönyvet. Továbbra is érdekelne, mikor kallódott el.
Nagy volt az öröm: először oltárt pusztíottak, aztán ünnepeltek, áldozatot mutattak be.
Aztán jött Nékó fáraó. Nékó nem akart harcolni Jósiással, de Jósiás megtámadta Nékót. Bele is halt. Megiddónál sebesült meg egy níltól, Jeruzsálemig még kibírta a szállítást, de ennyi. A Kiáylok 2. Könyve szerint ugyan a helyszínen meghalt, de kit érdekel?
Ha meg akarod ismerni az ekkor mondott, és "mára hagyományossá vált" énekeket amiket a temetésekor mondtak, olvasd el Jeremiás Siralmait. Ugh, még egy könyv, amit el kéne olvasni, de jó messze van.
Akarsz többet tudni? Olvasd a Királyok Könyvét!

A nép Joakházt tette a trónra, aki Jósiás fia volt.
Vagy Nékó nevezte ki, mert a következő sor meg azt mondja. Vagy csak túl ősi a nyelvezet, és azt mondja, hogy Nékó eltávolította a trónról.
Tutibiztos, hogy adót fizetett az ország Egyiptomnak (nem csoda).
Aztán Nékó Eliákimot, Joakház testvérét tette a trónra, akit átnevezett Joákimra. Joakházt túszként Egyiptomba vitték.
Ezt a királyt Nabukodonozor verte láncra és vitte el magához Babilóniába.
Akarsz többet tudni? Lásd a Királyok Könyvét!

Utóda Joákin lett, aki a fia volt. Uralkodásának teljes 10 napjában már sikerült seggfejnek lennie az Úr szemében. Nabukodonozor őt is elvitte, kifosztotta az Úr Házát, utódjául Joákin testvérét, Sédékiást tette.

Sédékiás azzal kezdte, hogy kidobatta Jeremiás prófétát. Majd összeesküvést szőtt Nabukodonozor ellen.
Aztán jöttek a Káldeusok, akik lemészároltak minednit az Úr Hajlékában, aztán kifosztottk a helyet, a cuccot Babilóniába szállították. Csak apró utalás van arra, hogy Sédékiás lebukott Nabukodonozor előtt, és ez annak volt a következménye.
Az Úr Házát felgyújtották, Jeruzsálem falait lerombolták, a Király Hzát felégették, a kincstárat lefoglalták. A népet Babilóniába hurcolták, amíg azt meg nem döntötte/gyengítette a Perzsa Birodalom.
A 36.21. zavaros.
Czirus perzsa király uralkodásának 1. évében teljesedett be Jeremiás próféciája, miszerint Cirusnak megparancsolta az Úr, hogy építsen házat az Úrnak Jeruzsálemben, ami Júdában van. "valaki azért ti köztetek az ő népe közül való, legyen vele az Úr, az ő Istene, és menjen fel."


Szép befejezés nem? Az utolsó két "verssor" Ezsdrás Könyvének első két és fél passzusa, és befejezetlen mondat. Nos, ennyi ennek a könyvnek a tanulsága: szerkesztésből elégtelen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése