2009. június 7., vasárnap

Illés feladatai

Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (legalábbis van aki azt hiszi)

Akháb elmondta mint estek a dolgok Illéssel, különösen a próféták lemészárlását - mely utóbbi kijelentésből én azt a következtetést vonom le, hogy valójában nem is történt más.
A dolgokat hallva Jézabel üzent Illésnek, hogy még aznap kivégezteti azért amit tett.
Meg tudom érteni a reakciót, de azt nem, miért üzenget, miért nem végezteti ki rögvest?
Több sem kellett Illésnek, elmenekült Beérsebába (ami Júdában van) és otthagyta szolgáját. A következő mondatból derül ki, hol hagyta: nem Izráelben hagyta hátra, hanem Beérsebában, ahonnan ő kiment egynapi járóföldre és ott könyörgött istenéhez hogy engedje meghalni, mert ő ezt már nem bírja tovább és különben sem jobb az őseinél. Amúgy ha Illésnek valóban volt az a mindenrelesúlytó istene miért menekült el, khm? Fura ez a hírtelen támadt nagy érdeklődés a szereplők felmenője iránt is ami már egy ideje keményen folyik, mármint objektíve szemlélve. Ráadásként ez szerintem nagyon erősen hajaz Jézus történetére (az utolsó vacsoránál intézett beszédére Mr. Istenhez).
Végül lefeküdt ott a fenyőfa alatt aludni, mígnem egy angyal keltegetni kezdte hogy ideje enni. Körülnézett mit ehetne, és meglátta a kikészített hamubasült pogácsát (nem vicc!) és a pohár vizet. Evett, ivott, visszafeküdt aludni. Csak én találom az ilyen jeleneteket mókásnak?
De aztán az Úr angyala másodszor is felkeltette hogy egyen (most innia nem kellett), mondván hogy nehéz út áll előtte. Csak egy szavam lett volna az angyalhoz: Hagyj akkor b*meg kialudnom magam rendesen!
Illés viszont szó nélkül felkelt, evett és ivott is(!). És ennyi étkezés elég is volt neki, hogy 40 nap és 40 éjjel menjen míg elér Hórebig, ami "Isten hegye". Persze az út anno a kivonuló hébereknek majd' 40 évig tartott, ne feledjük! Most aztán láthatjuk, hogy valami nincsen rendjén, vagy a zsidók felette lusták.
A hegyen bement egy barlangba aludni. Végülis nincs semmi konkrétum megadva, lehet hogy étlen-szomjan, alvás nélkül kellett megtennie prófétánknak ezt a 40 napos + 40 éjszakás utat (különösen, hogy külön kijelentik, a 40 éjszakát is az úthoz szükséges időben). És akkor megszólította az Úr, hogy mit csinál?
Persze a helyes válasz, hogy elfáradtam, aludni akarok!, de Illés inkább panaszkodni kezdett Mr. Istennek hogy a nép így-meg-úgy engedetlen, a próféták mind halottak (kivéve őt, meg azt a 100-at akiket Abdiás mentett meg, meg és kitudja még ki mentett meg mégnéhányat), meg hogy mindennek tetejébe még őt is üldözik. Nem mellesleg itt Illésünk eltorzítja a történetet, hiszen a népnek semmi baja vele, csakis Jézabel asszonyságnak, akire a Bírák Korában még javában lesúlytott volna az Úr kiválasztottja és úgy intézi el a dolgokat.
Erre az Úr utasítja Illés barátunkat hogy menjen ki a barlangból, mivel most fog arra járni (mármint az Úr - de akkor hogyan beszélgetnek?).
Kicsit visszaugrunk az időben, következik a kinti látvány leírása, miszerint ment ott az Úr, előtte egy nagy szél, ami széttépte a köveket és kettéhasította a hegyeket (hogy az Úrnak sima útja legyen :) ) - de az Úr nem volt ám most a szélben! És Illés ott állt és "nézte a szelet"! És az nem fújta el, sőt a szél után haladó földrengés sem volt rá semmilyen hatással, amiben szintén nem volt az Úr! Csak képzeljük el ezt a menetet, képzeljük el ahogy odafordulnak és intenek Illésnek... Áh, ez már túl sok :D A földrengés nyomában tűz haladt, de ez még mindíg nem az Úr volt! Szóval lehet ezt még fokozni! Viszont a tűz után egy "halk és szelíd hang hallatszott". Na az a hang volt az Úr. És itt éri utól magát a történet, ez az a pont ahol Illéstől megkérdik, "mit csinálsz?", és amire Illésnek azt kéne felelnie, hogy: Mittomén wazze, Te mondtad hogy jöjjek ide!
Amúgy Illés jó hívő módjára rögtön eltakarta a szemét, hogy meg ne lássa a ... hangot. Érteeed?
No, lassan (teljes versszakok ismétlése árán) visszaérünk ahhoz a ponthoz hogy az Úr elkezdi az új utasításokat kiadni. ezek szerint Illés vegye magát és húzzon le Damaszkuszba, ahol királlyá kell tennie Hazáelt. Érted, egy lázadó pap egy kis senki felkenésével puccsot kell végrehajtson. Nem ismerős ez valahonnan? Sámuel és Dávid történetéből? A dolgot csak tetézi, hogy feltehetőleg a felkenendő illető még csak nem is zsidó, hanem ezek szerint egy idegen nép tagja! De ez még mind semmi, mert Jéhut is királlyá kell kennie, Elizeust meg prófétává kenje (mint tudjuk nem így lesznek a próféták, hanem úgy hogy jövendőt mondanak és nem tévednek a jövendőléseikkel, esetleg maga Mr. Isten jelenik meg nekik), ugyanis Elizeus lesz majdan Illés utóda. Két király hát, és most már hatalmi szóval jelölik ki a prófétákat is? Ha ez nem pogány tanok bekeverése, akkor semmmise.
De a parancsoknak/próféciának még nincs vége. Mr Isten szájába adott szavak szerint Hazáel majd jól megtámad mindenkit, akit viszont nem sikerül elpusztítania azt majd Jéhu öli meg (fegyverrel), vagy ha neki sem sikerül, akkor majd Elizeus végez vele. Jó lesz figyelni erre, mert ilyen történet nincs a kanonizált szövegben. Jó esetben tekinthetjük a dolgot olyasminek mint Mózes, a kőtáblák és Mózes utasítása egymás lemészárlására történetet, míg rosszabb esetben ez egy beteljesületlen prófécia.
Végül Mr. Isten kijelenti, hogy Izráelben mindössze 7,000 embert hagy meg - azokat, akik nem hódoltak be Baálnak. Őszintén szólva ez az első kvázi hitelesnek tűnő adat a zsidók lakta területekről.

Illés ment mendegélt míg a városba nem ért, ahol megtalálta Elizéust, aki éppen szántott, ekécskéje elé 12 ökröt fogott, Illés meg rögvest nekiadta a palástját. Persze 12 ökörrel egyszerre sosem szántottak, kettő is bőven elég ezekből a nagyerejű állatokból, meg aztán ezek nem lovak hogy kövessék egymást libasorban. Nyilvánvalónak kellene lennie, hogy ezek a 12 törzset jelképezik, de a szöveg úgysem állja ki a kanonizáció próbáját, szóval minek is vsződünk az értelmezésével? Az is érdekelne, mi ez a nagy biznisz a palástokkal/köpenyekkel, mert már nem először ügyködnek vele. Csak nem az efód hagyományának egyfajta továbbélése?
A fiú mindazonáltal annyira megörült a köntösnek, hogy rögvest hagyta világgá kóborolni mind az ökröket, és beállt tanulónak Illés mellé. Jézus tanítványai nem pontosan így tettek? Azért ez csak prototípus, a srác előtte még haza akart menni elköszönni apucitól és anyucitól, amit Illés engedélyezett.
Viszont a srác nagy barom volt, a szülei szerintem nem gondoltak rá többé csakis méreggel, hiszen épp az előbb engedett veszni hagyni 12 ökröt, amit most azzal tetézett, hogy még két ökröt levágott (mondjuk ezekből áldozat lett, szóval respektálható lenne a dolog, bár szerintem egy is bőven elég lett volna), de hogy a tüzet meg a földműveléshez használt szerszámokból rakta... Jó, persze, ő elhagyja régi foglalkozását és többé nem tér vissza hozzá, de könyörgöm, nem kéne gondolni a családra? Hát, ez a hívők mentalitása, és ugyanilyent fogunk látni Jézustól is. Reméljük, az is apokrif könyvben lesz, mert én nem érzem ezt olyan morálnak ami ténylegesen követésre érdemes, bármilyen hatalmas lény mondja is nekem!
Az is érdekes, hogy Illés a régi szolgájáért sosem ment vissza. És az újat sem kente fel soha.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése