2009. szeptember 30., szerda

János kimaradt történetei

Amíg a szinpotikus evangéliumokban a fő téma, hogy kövesd Jézust, vagy különben..., és a farizeus szemlélet visszautasítása (különösen a Sabbath tekintetében), addig János egy műásfajta hangot üt meg: az istenkáromlással való vádolás (mert Isten rokonának vallja magát), a megújult Sabbath témája (meglepő mennyi helyen dolgozták ezt fel Jánosná) és Jézus "népe" (azaz a zsidók, közelebbről azon zsidüók, akik az Ószövetség útmutatását szigorúan betartva élnek) által való visszautasíttatás.
Azt is el kell mondani, hogy míg Jézus a szinopitkusokban a tettek embere (mind a valós életében mind a példabeszédek által), addig Jánosnál egyszerűen csak egy szónok. Így tehát arra d9ntésre jutottam, hogy bár szétszórhatnám a versszakokat mindegyiket a maga szűk mondandója szerint, inkább úgy hagym a dolgokat, ahogy vannak.

Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (Vannak akik hisznek benne hogy igen. Mi inkább álljunk hozzá kritikusan és lássuk be végre milyen abszurd az az álláspont.)

A sátoros ünnep
------
János 7.1-13
------
Péter (szerelmi) vallomása után Jézus Galileában járt. Mehetett volna épp Júdeába is, de ő sem volt hülye hogy oda menjen ahol meg akarják ölni. (Károli szerint a júdeableiek mind, a KJV szerint a zsidók. Valószínűleg a KJV szóhasználata a helyes.)
Közel volt a zsidók sátoros ünnepe, ezért javasolták neki az "atyafiai" (testvérei?), hogy ha hírnevet akar, akkor ennél jobb alkalom nincs, igazán abbahagyhhatná már ezt a titkos-messiás bizniszt.
Mondták mindezt azért, mert ők sem hittek benne. (Azok, akik legközelebbről ismerhették és kísérhették figyelemmel a fickó működését. Ez olyan, mintha Gyurcsók József esete...)
Jézus azt mondta, neki még nincs itt az ideje, de nekik már igen. Őt gyűlölik mert mindenkit legonoszoz, de őket (a testvéreit) nem. Menjenek hát nyugodtan "fel" (= Jeruzsálembe, nyilván) az ünnepre, ő meg majd marad Galileában.

Azok mentek is, de ment utánuk (a hazug) Jézus is álruhában.
A zsidók persze égre-földre keresték, így viszont mindenki róla pletykált. A vélemények megoszlottak: voltak akik szerint jó ember, és voltak akik szerint csaló. (Nem mintha a két kategória kizárná egymást... A mai szóhasználatban legalábbis nem.)
De senki nem hangoztatta nyilvánosan a véleményét, mert féltek a zsidóktól.


Elfogadók és kételkedők
------
János 7.34-53
.........
János itt két történetet látszik összeeszkábálni: 37-44 és 45-53 közti két szakaszt. az első a "hasonlás lőn miatta", a második a "soha senki úgy nem beszélt" téma, amiknek a helyét most lusta vagyok kikeresni.
.........
A sátoros ünnep utolsó "nagy" napján Jézus felállt és így kiáltott:
Aki szomjas jöjjön hozzám és igyon! (Nyiott egy limonádés-standot?)
Aki hisz bennem, annak mint az írás mondja "élő víznak folyamai ömlenek annak belsejéből". (De milyen írás? A DonQuihote? Mert a Bibliában ilyen rész nincsen - ezt kivéve természetesen.)
Ezt persze a Lélekről mondta (azaz bocs, nincs limcsi), amit majd a benne hívők kapnak, mert még nem létezett Szent Lélek, elvégre Jézus még nem dicsőíttetett meg. (Akkor mit kezdjünk pl. Lukcs 1.14-el, 1.67-tel, 2.25-26-tal?)
Sokan mikor hallották ezt a mondást azt mondták, ez "az" a Próféta.
Mások egyenesen azt mondták ez a Krisztus.
Megint mások viszont belekötöttek ebbe a megváltóságba, hiszen a csávó galileai volt, az Írás meg ugyí azt állította hogy a Felkent (Jézust sosem kenték fel) Dávid magvából származik és Betlehemből jön.
Szóval megint ment a nagy egyet nem értés. (Ja: a műveltek az iskolázatlanokkal.)
Néhányan egyenesen meg akarták "fogni" (börtön? kövezés?), de végül senki nem fogta el.
Ellenben elmentek a szolgák (kinek, minek a szolgái?) a főpapokhoz és farizeusokhoz (megjkelenteni a dolgot).

MEGJEGYZÉS: Szó nincs itt arról, hogy Jézus a Templomban lebzselne.

Az elöljárók leszidták a szolgákat, hogy miért nem vitték eléjük azt az embert?
Azok szabadkoztak, hogy olyan meggyőző volt...
Na erre a farizeusok rögtön ráékezdték, hogy 'csak nem baálltatok a szektájába?' Na ki vele, vaami főember vagy farizeus bedőlt neki? Ugye hogy nem! A rohadt bugris csőcselék, csak azzal lehet ezt eljátszani, hogy fordulna föl mind!
Erre viszont Nikodémusz, aki egyike volt azoknak akik eset meglátogatták Jézust (nálam egy későbbre helyezett történet) beszólt, hogy törvény szerint senki nem bűnös amíg bíróság előtt el nem ítélték.
Erre viszont a farizeusok közölték, hogy az csak időpazarlás lenne, elvégre az a nbyamvadék galileai, a próféta meg nem onnan van várva.
Azzal mindenki elment haza.
------
János 8.21-41
------
Miután Jézus kijelentette hogy ő az új Mózes A következő témára tért át.
J: Elmegyek és kerestek, és közben bűneitekben fogtok meghalni (Bűnösen vagy bűneitek miatt? Egyik sem kellemes.), ahová megyek oda ti nem jöhettek. (Jézus magánuniverzuma, lol)
zsidók: Ez most öngyilkos lesz, vagy mi? (Az lesz.) És hová megy?
J: Ti innen vagytok, én meg az égből jöttem, egy másik világból! (Ja, a K-Paxról.) Az meg hogy "bűneitekben haltok meg" azt jelenti, hogy "én vagyok" (ott állsz ba'meg, miért ne hinnék?) meghaltok bűneitekben. (Ha viszont hiszünk, akkor le van szarva mennyi a bűnünk?)
kérdés: Ki vagy te? (logikus...)
J: Az amit már a legelejétől mondok nektek. (Azaz???)
Sokat kell mondanom rólatok és sokat kell szidnom titeket, de én csak azt mondom amit mondott hgy mndjam, az meg igazat mond. (Azért mond igazat, mert n azt mondom. Ééérted.)
narráció: Senki nem értette hogy az "Atyáról" beszél. (A kommentátor meg vajon honnan véli tudni?)
J: mikor "felemelitek" az embernek Fiát, akkor megismeritek hogy én vagyok (= ha hisztek bennem akkor hisztek bennem. Logics.). Semmit nem teszek magamtól, csak amire az Atya tanított. (Ezt a mondatot is hallottuk már korábban.) Bizony, itt van velem a láthatatlan barátom is. (Ezt is hallottuk már Jánosban.)
narráció: Amikor ezeket mondta sokan "hittek benne". (beléptek a szektába)
Jézus a benne hívő zsidóknak: Ha betartjátok amit mondok, akkor tényleg a tanítványaim vagytok. Amit mondok az az igazság, és akkor lesztek szabadok. (Ószövetségi téma megbolondítva egy misztikus félreértelmezéssel.)
azok a zsidók: Ábrahám leszármazottai vagyunk és sosem szolgáltunk senkinek. (Ja, csak az egyiptomiaknak, asszíroknak, babilóniaiknak, perzsáknak és most a rómaiaknak...) Minek mondod hogy "szabadok leszünk"?
J: Mivel nem azt teszitek amit mondok ezért bűnösök vagytok, a bűn szolgái! A szolgákat meg előbb-utóbb kidobják a házból, ott csak a Fiú marad (= az örökös). Szóval nyaljatok be csontig ha nem akarjátok hogy kidobjalak benneteket.
T'om hogy Ábrahám magja vagytok, de meg akartok ölni ti suttyók és nem követitek a tanaimat, holott én elmondom amit Atyámnál láttam!
zsidók: A mi atyánk Ábrahám! (kit is szabad vagy nem szabad "atyám"-nak nevezni...?)
J: Na persze. Ha ez igaz lene (az előbb ismerte el...), akkor azt csinálnátok amit Ábrahám. De meg akartok ölni egy olyan embert - engem - aki Isten dolgairól beszél - azt viszont Ábrahám nem tenné!
A ti atyáitok (közvetlen apák) dolgait cselekszitek! (Azaz nincs "abszolút igazság". Kösz Jézus!)
zsidók: Mi nem "paráznaságból" (balkézről, vagy bűnös kapcsolatból - amiből Jézus vagy 3-szor) születtünk (= a mi vérünk tiszta árja vér), és egy atyánk van: az Isten! (Akkor Ábrahám = Isten?)
..........
János 8.42-59
..........
(A fenti történet folytatódik, de 3 másik történet lopásával, amit most nincs kedvem szétpakolni, főleg hogy elég szorosan össze vannak szerkesztve: 44-47: a párhuzam Jézus és Keresztelő János között (az egyikenk állandóan böjtölnek a tanítványai, a másiknak sosem, egy másik helyen meg az ég vörös napnyugatkor és napkeltekor), 48-52: Jézus megvádolása hogy a Sátántól nyeri erejét, 53-59: "ha én teszek magamról tanúságot...".)
------
Erre azt mondta nekik Jézus: Ha Isten volna az atyátok, akkor elfogadnátok engem, mert én tőle jöttem, ő küldött. (Na ezért nem jó láthatatlan dolgokra ruházni bármit: bárki jöhet és mindenféle hülyeséget állíthat a nevében.) Miért nem engedelmeskedtek hát nekem?
Az ördög a ti atyátok ti sátánimádók! Az már kezdettől fogva emberölő volt (= ti mind gyilkosok vagytok. Ezek után csoda ha elutasítják? Ezen kívül hol volt "kezdettől fogva" Mr. ördög (nem a Sátán!) emberölő?) és megcáfiolták, mert semmi igazság nem volt benne! (Csakúgy mint a Bibliában... a keresténységben, ha úgy tetszik.)
Én persze igazat mndok! (Bizonyítsd...)
Ki vádol engem közülletek bűnnel? Ha senki, akkor meg miért nem hisztek nekem? Csak az nem követ aki nem Isten követője!
zsidók: Tévednénk, vagy tényleg zamaritánus vagy és ördög van benned?
J: Nincs benne ördög. Én vagyok az igazi hívő, ti meg mocskolódók vagytok! (Ja, ja, ja. Lépjünk.)
Nem kerestem én dicsőséget. (Nem. De azért jól eltartottak a híveid, nemigaz? Főleg a nők...)
Aki betartja amit mondok az nem lát halált soha de soha.
zsidók: Na ugye hgy ördögfattyú vagy! Ábrahm meghalt és a próféták is! (Elvégre ők jeles hívők voltak.) Talán nagyobbnak képzeled magad mindenkinél aki valaha élt?
Én ugyan nem dicsőítem magam. Az Atyám dicsőít engem! (Tényleg? Min nem halljuk. Beszélne hangosabban?)
Bizony, ő az én láthatatlan barátom, igazán nem tehetek róla hogy ti nem fogadjátok ezt el.
8.56: "Ábrahám a ti atyátok örvendezett, hogy meglátja az én napomat; látta is, és örült." (Napomat? Jézus a Nap?)
Ha azt mondanám, hogy nem ismerem a láthatatlan barátomat pont olyan hazug lennék mint ti.
zsidók: Nem vagy még 50 éves sem, hogy láthattad volna te Ábrahámot?
J: Hahh, mieőtt Ábrahám lett, én vagyok! (Hát, van egy elmélet miszerint az idő körkörös, de alig hiszem, hogy itt arról lenne szó :) )
Jól meg is dobálták erre Jézust kövekkel, Jézus meg elszaladt, elbújt mint a gyáva nyúl, elszaladt még a Templomból is, beleveszett a tömegbe.


János 10.1-41
------
A vak koldús esete után jézus ezzel a példázattal folytatta: Aki nem az ajtón megy be a juhok aklába (= istálló) az tolvaj. (= Nincs kiskapu a mennyek országába.)
Aki az ajtón megy be, az a juhok pásztora. (De hol mennek be a birkák?)
A juhásznak az ajtónálló nyit ajtót, kai aztán kihívja a maga juhait. (Ezek szerint Jézus szektája csak egy a sok teljesen egyenrangú valás közül.)
Amikor kiereszti a juhait előttük megy és a juhok követik, mert megismerik az ő hangját. (= Az Úr küldött engem, kuss és engdelemeskedj.)
Idegent pedig nem követnek, elfutnak attól. (= nem szolgálhatsz két urat)

Jézus ugyan elmondta ezt a példázatot a farizeusoknak, de azok nem értettek belőle semmit. Ezért nekiállt elmagyarázni:
Én vagyok a juhok ajtaja. (Elég passzív feladat.) Bárki aki előttem jött az hamis próféta. (Legalábbis gondolom azokra gondol akik az Ószövetség és az Újszövetség között azt hírdették magukról, hogy ők "a" Messiás.)
Én vagyok a jó pásztor. (Már az is? Mindenesetre ez egy másik történetből is ismerős.) A jó pásztor életét adja a juhokért. (Nos, nem. A jó pásztor vigyáz a juhaira és kineveli az utánpótlást, nem pedig meghal és otthagyja a juhokat vezető nélkül. Érdekelne továbbá miért a vezetésre szoruló birkákhoz hasonlítgat mindenkit Jézus, nem pedig a leginkább önellátó kecskékhez, vagy valami ragadozóhoz...)
A béres (= rossz pásztor) elszalad és magárahagyja a juhokat. (Ellenben pl. a tehenek körbeállnak és megvédik magukat a farkasoktól. Az emberek képesek önvédelmet tanuéni - miért nem tanítja őket Jézus? Helyette miért terjeszti a magatehetetlenség igéit? És gondolja, ha megdöglik, akkor a farkasok nem másznak rá a nyájra is? Ha engem kérdezel a "jó pásztor" az, amelyik megvédi a juhait és életben marad.)
Meg fogok halnia követőimért. (És csak értük.)
És most ugyan vannak más aklok is, de mindegyikből előhívom "nyájamat" és akkor csak egy akol és egy pásztor lesz. (Viszont nem egy nyáj. Meg lehet, hogy az ő birkái csak egy akolban lesznek, de a többi akol attól még létezni fog, csakúgy a többi nyáj többi pásztora. Jézus arról beszél, hogy nem csak a zsidók közül szerzi híveit? vagy arról hogy nem csak egy népréteg közül? Vagy nem csak egy városból / tartományból? Ez viszont nem eldönthető olyan kristálytisztán. Legvalószínűbb hogy nem csak egy néprétegből, figyelembe véve minden elhangzottat.)
Meghalok és újrakezdem.

Erre a zsidók közt - szokás szerint - vita támadt. egyesek az ördög szolgájának és őrültnek tartották, mások meg egyre csak arra mutogattak hogy a vak most lát, ez meg nem ártó szándékra vall.

Egyszercsak a Templomszentelés ünnepe lett Jeruzsálemben, beköszöntött a tél. (Tél és feltámadás, meg a megújuló nap. Gyanúsan asztrológikus hivatkozások.) Jézus a Templomban, Salamon tornácán járkált föl és alá.
Körülvették a zsidók, és azt kérdezték: Meddig tartasz még bizonytalanságban minket? Ha te vagy a Krisztus mond meg egyenesen!
J: Megmondtam és nem hiszitek: tetteim alapján kellene megítélnetek. (Nem ez volt a kérdés.)
Nem hisztek nekem, mert nem az én juhaim közül valók vagytok. (Ez eleve el van döntve? akkor mi értelme az egésznek?)
Az én követőim rögtön beállnak hozzám és nem váltanak vallást.
Nincs szabad akarat. Eleve meg van határozva ki jut a mennybe és ki kínoztatik örökkön örökké.
Én és az Atya egyek vagyunk. (Hát ez már csak így van a képzeletbeli barátokkal. de eldönthetné végre: http://www.skepticsannotatedbible.com/interp/Jesus_God.html )

Na erre a zsidók - mint már megszokhattuk - megint elkezdték megkövezni Jézust, viszont Jézus gyorsan idézte Zsoltárok 82.6-ot, ezen elvitatkoztak egy percig, aztán mint ebben a jelenetben: http://www.youtube.com/watch?v=MIaORknS1Dk , elkezdték megint megkövezni, de addigra Jézus kikalkulálta a menekülés útját és lelépett. A Jordánt is átszelte nagy siettségében, odáig futott ahol Keresztelő János először keresztelt, és ott is maradt.
Sokan követték oda, azon az alapon hogy ugyan János nem tett semmi csodát, de amit Jézusról mondott az igaz volt. (Mármint szerintük. Mert semmi mást nem mondott Jézusról jános, mint hogy ő Az.) Másszóval sokan hittek őbenne. (Hát nem ezt mondtam én is?)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése