Nos, bele sem kell kezdeni, máris látjuk, mennyire apokrif marhaság ez. Lássunk erről néhány pontot:
- elméletileg a könyvet az i.e. 6. században írták, de ma már a keletkezését az i.e. 2. századrara teszi mindenki aki kicsit is utánajárt, ami a Makkabeusok időszaka.
- a zsidó kánonban NEM a prófátai könyvek között szerepel, hanem az Írások között, ami arra utal, hogy akkor került megírásra, miután a prófétai szekciót már lezárták, ami i.e. 300 körülre esik.
- a könyv 2.4-7.28 közötti része arámiul van írva, ami szintén a későbbi keletkezésre utal, amikor az arámi kezdett általánosan beszélt nyelvvé válni
- az eredeti kéziratban a szerző(k) olyan perzsa és görög szavakat használt amik az i.e. 6. századi Babilóniában ismeretlenek voltak
- számos történelmietlenséget tartalmaz az i.e. 6. századának Babilonjáról, amit valaki a királyi udvarból biztos nem követett volna el (Dávid, akit a köny szerzőként megjelöl a könyv szerint ilyen pozícióban volt)
- Dániel az Ótestamentum egyetlen olyan könyve, amiben angyalok nevesítve szerepelnek. Ilyen csak apokrif könyvekben és az Új Testamentumban vannak (ami erős gyanakvást ébreszt bennem az Új Testamentum iránt)
- Dániel nevét mint babilóniai hatalmasság valahogy senki nem ismeri. Az egyetlen referencia Ezékiel lenne, de ő mint legendás őst sorolja fel, ám annak oka más lehet, nevezetesen: egyes változataiban a szövegnek a név nem Daniel, hanem Danel. Egy Danel az Ugarit kultúrában (amiből nyilvánvalóan amúgyis sokat loptak a biblikus könyvek szerzői) szerepel olyan minőségben, mint ahogy Ezékiel említi.
- több párhuzam fedezhető fel a nyilvánvalóan téves és ostoba, mára szinte mindenki által apokrifnak elismert Makkabeusok Könyveivel
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése