Sconcino Babilóniai Talmud, SEDER ZERA‘IM, Bikkurim
Forrás: http://halakhah.com/
fordító: twillight
4. fejezet:
Mishnah 1:
A hermafrodita (1 ez a fejezet teljességgel irreleváns ehhez a traktátushoz, mégis minden nyomtatott (gondolom = írott, fizikai formában létező) változatban megtalálható. A Bikkurim Tosef.-jéből vezetődik le és nő ki a hermafrodita témája; supra I, 5. A szöveg rendezetlen, és a különböző változatokban különböző kiegészítésekkel van ellátva. Az itteni szöveg az 1862-es Stettin kiadásból lett átvéve) bizonyos vonatkozásokban olyan mint a férfi, más dolgokban mint a nő, és megint másokban épp olyan mint a férfi és a nő, és újabbakban sem nem olyan mint férfi, sem nem olyan, mint nő.
Mishnah 2:
Miben olyan mint a férfi? Beszennyeződik a magfolyással (2 szó szerint "a fehér"; Lev. XV. 2: Zab. II. 1) akár a férfi, és férfiként öltözik (3 nem viselhet női ruhát, hátha férfinak számít); elvehet feleséget, de nem vehetik feleségül akár egy férfi (4 az szodómiának számítana). Születésekor az anyjának úgy kell számolnia a vér megtisztítását mintha férfi lenne (5 Lev. XII, 1 ff.), és nem maradhat egyedül női társaságban akár egy férfi (6 kereszthivatkozás: Kid. IV, 12). Nem a leányokkal nevelik, mint a férfiakat (7 abban az esetben ha kevés tulajdon maradt, a hermafroditát a leányok a hímek közé taszítják, akinek máshol kell gondoskodást keresnie; B.B. IX, 1-2), és nem szegheti meg ezeket a törvényeket: "ne kerekítsd" (8 Lev. XIX, 27), és "ne fertőztesd meg magad halottal" (9 lásd: Lev. XXI, 1) mint a férfiak, és végre kell hajtania a Torah parancsolatait (10 még olyan alkalmakkor is, amikor a nők kivételek) akár a férfiaknak.
Mishnah 3:
És miben olyan, mint a nők? Abban, hogy beszennyeződik a menstruációs folyással mint a nők (11 szó szerint: "a vörös", Lev. XV, 19ff.); és nem maradhat egyedül férfi társaságban, akár a nők; és nem osztozhat az örökségen, akár a nők (12 ha sok tulajdon maradt hátra, akkor a fiak örököltek, a lányok pedig eltartást kaptak B.B. IX, 1) és nem ehetik a legszentebb áldozatokat, a nők mintájára (13 azaz: bűnért való áldozatok, ételáldozatok; mivel a Biblia azt mondja (Lev. VI, 22) csak azok akik bizonyosan hímek ehetik). Születésekor az anya tisztátalan marad a vér tisztátalansága okán (14 két hétig, Lev. XII, 5); és mint a nők, éppúgy nem lehet tanú. Ha tiltott közösülés áldozata lesz (ti. megerőszakolják), kizárják (= alkalmatlanná minősítik) a terumahból való részvételből, akár a nőket (15 egy férfi ilyen esetben nem kerülne kizárásra, de a hermafroditát nőként kezeljük; Bek. VII, 7).
Mishnah 4:
Mi az, amiben egyszerre hasonlít a férfira és a nőre? Bűn ha rámosolyognak (a hivatkozott passzus szerint: szidalmazzák. De az angol "smiling"-nak nincs ilyen jelentése) vagy megütik (16 Ex. XXI, 15, 17) akár a férfi, akár a nő esetében, és aki szándéktalanul megöli száműzetésbe kell vonulnia (17 Ibid. 13); és ha szándékosan történt, akkor a gyilkost (szó szerint: megölő) halálbüntetést kap (18 Ibid 14). Az anyjának születésekor mint a férfiaknál és mint a nőknél áldozatot kell vinnie, és mint a férfiak és nők részt vehet / vállalhat a határok (20 még "a határokon kívül" is, Jerusalem. Keth. 24b; Shek. VII, 3) szent ajándékaiban (19 azaz szent ételben amit meg fognak enni, pl. terumah), és örökölhet örökséget (21 ha nincs más örökös. Nem engedjük meg a lehetőségét, hogy a többi teremtménytől való különbözősége ellentétbe kerüljön az öröklési jogával) akár a férfiak és a nők.
Mishnah 5:
És mi az, amiben sem nem férfiak, sem nem nők? Tisztátalan állapotuk miatt (22 kereszthivatkozás: Zab. II, 1; Nid. 28b) terumaht nem kell égetniük, sem semmilyen büntetést nem kell elszenvedniük ha a Templomba tisztátalan állapotban lépnek be (23 mivel a büntetés csak olyanokra lett meghatározva, akiknek a neme nem kérdéses). Nem lehet eladni mint héber rabszolgát, nem úgy mint egy férfit vagy nőt (24 lásd Ex. XXI. 2, 7), és nem lehet értékben kifejezni, nem úgy mint egy férfit vagy nőt (25 lásd Lev. XXVII, 2ff.). Ha valaki azt mondja: "Nazireus legyek ha ez sem nem férfi, sem nem nő", akkor nazireussá kell legyen. R. Jose azt mondja: A hermafrodita teremtmény önmagában, és a bölcsek nem tudtak dönteni felőle. De ez nem így van olyannal, akinek kétséges a neme, mivel az olyan időnként férfi, más időben pedig nő.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése