2009. november 15., vasárnap

János Jelenései - A múlt

1.1-11.1-19.

Két rétegét kell elkülönítenünk a szövegnek: az egyik a mennyei dolgok, a másik a ~földi történések.

A mennyei dolgok az, amikor/ahol a mindenféle jeleket kihírdetik, felfedik, a világiak meg amik a konkrét történéseket fejtik ki. Természetesen gyakran egymásba vannak ágyazva a dolgok.


A mennyei felosztás koncentrikus körökben történik. Középen ül trónján Mr. Isten, előtte a 7 lelke, vele a Bárány/Jézus, az arany oltár amin egy angyal füstölőket éget ezerrel, a trón egy üveges felületen áll, az oltár egy másik üveges felületen áll, ami alat a mártírok szórnak vérszomjas frázisokat. A trón körül áll 4 "lelkes állat" - azaz a mindenféle mitikus lények hada. Ezek körül ül trónján a 24 vén - a keresztény egyház vezetői. Hogy miért 24, azt nem tudom, de a 12 apostol *2 nyilvánvaló megoldásnak látszik. Talán az eredeti, és az akkoriban jelenkori apostolokat jelenti.
Ezek körül 10,000 angyal áll. Az angyalok János Jelenéseiben a helyi gylekezetek vezetői.
Ezeken túl is van egy tömeg, "megszámlalhatatlanul sok", azaz 1millió+ fő, a keresztény hívők akiknek nincs papi rangjuk.
Itt jön a Templom fala, amin túl vana Tempom udvara, ahol ideig-óráig a pogányok ellubickolhatnak.


A földi történések: a 7 pecsét egyfajta előszóul, áttekintésül szolgál:
Az 1-4 pecsétek mindössze a háborúk 4 aspektusát mutatják be, érdekes módon fordított sorrendben mint a valóságban történnek. Az 1. a győzelem, a 2. a harc, a harmadik az ürügy, a 4. az ok. Ugyanakkor a normális sorrend is megvan bennük: az íjászok első hulláma, a közelharc, az ökonómiai összemlás és végül a halál.
eme lovasokat egyébként a párthus hadsereg leírásaként is azonosítják. (Róma ellenfelei az i.sz. 1. században.)
Az 5. pecsét uncsi, a szokásos "mikor lesz már" kérdést teszi fel.
A 6. pecsét az utolsó idők megjelenítése a Harag Napjával és a SzentLélek elküldésével (a Szél, amit a lapos Föld meghajlításával az angyalok kizártak és most - Jézus eljövetelénél - picit beengednek).
A 7. pecsét a várakozás, a teljes bizonytalanság, hogy mi lesz most.

A 7 trombitaszó (amikből az utlsó három egyúttal a 3 jajj is) Ószövetségi eseményeket elevenít fel:
1: a 10 csapásból a tűz-és-jég eső és a víz vérré változtatása/nagy mészárlások csapásai
2: a tenger vérré válása, a hajók és hasonlók pusztuása a Kivonuláskor a Fáraó és seregéneka kettéválasztott Vörös-tengerbe veszése
3: a Pusztai Vándorlást eleveníti fel. A csillag Mózes, a víz a kősziklából csodája, és az állandó vernyogás és emiatti büntetés leképezése.
4: Józsué népírtásai
5: a Bírák könyvéből a visszatámadó kiűzött népek
6: Dávid és Salamon, a nagy királyok uralkodásának időszaka. A fél lábbala talajon, fél lábbal a vízben álló angyal a kettészakadás kora. A végén pedig Ezékiel könyvevése, templommérése, és egyéb jelenetek a próféták életéből jelenítődnek meg. (A Királyok kora összességében.)
Érdemes megfigyelni a 11. fejezetben a folytonos ismételgetését a feleidőnek. Maga a könyv is a feléhez érkezett, mivel 22 fejetből a 11-nél tartunk. 3.5 év = 42 hónap ~1260 nap (360 napos évekkel számolva).
A végén Jeruzsálem eleste talán a Babilóniai Fogság kezdetére (vagy már az asszír rohamra) utal, amivel az Ószövetség, a 2 Szövetségből az első véget ér (ami a fele).
A 7. trombitaszó a várt (és nem teljesült) Mennyei Jeruzsálem eljövetele, ahol majd Mr. Isten jól lesúlyt mindenkire aki nem a 'tényleg kiválasztott nép' tagja. Illetve vonatkozhat egyszerűen Jézusra.


UGYANAKKOR a Jelenések könyvének eseményei konkrétan megfeleltethetőek az író korában történt eseményeknek/mozzanatoknak. Erről bővebben itt olvashatsz: preterista értelmezés.
A fenti doksiban a 146-242. oldalak. Ha pedig azt hozzávesszük ehhez, akkor elmondható, hogy a János Jelenéseinek írója igazi zseni volt - de ez sem mentesíti a csalás alól.
Fontos, hogy a keresztények folyamatosan félreértelmezték az Ószövetségi írásokat, így Dániel könyvének szereplői immáron másokra letek vonatkoztatva, mint amiket eredetileg jelentettek. De ez már a köv. bejegyzés témája lesz.


SZERKESZTÉS: A 7 mennydörgés: az az időszak lehet, amikorról nincs kanonizált feljegyzés a zsidó történelemről a bibliában. Azaz a Babilóniai Fogság végétől Jézus Földreszállásáig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése