2009. április 16., csütörtök

Vissza a törvényekhez (mintha nem lenne már így is túl sok belőlük)

Figyelem: az alábbi szövegek 100%-ban valós eseményeket írnak le! (vajon tényleg?)

Jön néhány pontosítás miből mennyi kell, meg áldozzanak egyszerre minél többet (szerintem azért vezetik be, mert a papok rájöttek, jó egy kis kenyér az áldozati hús mellé), és hogy aki köztük van arra is a saját (zsidó) törvényeik vonatkoznak (szóval nincs diplomáciai mentesség vagy bármi hasonló).

Ha valaki tudtán kívül / véletlenül megszeg egyet a Mózesi törvényektől (amik a kihírdetésük után rögvest érvénybe lépnek) akkor áldozni kell (pár állat lemészárlása), de ha előre megfontolt szándékkal tették akkor az illetőt asszem száműzni kell (ez a "kiírtassék a népe közül" soha nem bír egyértelmű lenni).

Ekkor történt az is, hogy egy embör tábortüzet akart csinálni (mondjuk levest főzni, vagy hidegnek ígérkezett az este), de épp szombat volt, ezért elfogták, majd Mózes parancsára kivégezték.
Valójában csak annyit tudunk, hogy gallyakat szedett az illető. Lehet, hogy a gyerekeinek/kutyájának szedte játszani? Esetleg összedőlt volna enélkül a sátra? Már sosem tudhatjuk meg, és senki nem kérdezte tőle.
Az ő emlékének ajánlják ezt a videót:
http://www.youtube.com/watch?v=_JZ5XaZLzxY&feature=related

Eztán egy népviseletet vezetnek be, ami a skótszoknyára hajaz: törzsek szerinti mintájú bojtokat kell a ruhákra rakni. Itt van egy kijelentés arra nézvést, hogy a lelkiismeretedre ne hallgass, csak a kihírdetett isteni törvényre.

Na, a nép már kezdett besokallni a sok törvénytől, konkrétan 250+ előkelőség ment pampogni Mózes ellen. Az ok úgy tűnik, a nép vezetősége volt. Bár Mózes meg azzal a ferdítéssel jön elő, hogy Áron ellen pampognak. Valamit nagyon összemostak itt a történetmesélők (emlékezzünk a népek előtt Áron kéne beszéljen Mózes helyett). Mózest aszondja, örüljenek egyáltalán a kiválasztottak törzsébe kerültek (ami ugye nem egyéni választás kérdése, de ilyen apróságokon miért is akadnánk fenn).
Mózes trükköt is kieszelt a leszámolásra a lázadókkal: mondta nekik, próbálják csak elvégezni a papi feladatokat (amik ugye titkosak, és rosszul elvégezve láttuk mi történik - l. Áron fiainak tűzhalála).
Mózes elküldött két másik emberért is (akiket nem tudni miért akart a dologba belekeverni, de ezen ne akadjunk fenn), akik meg azzal riposztoltak Mózes előző kijelentésére, hogy örüljön hogy eddig vele mentek, ideje újragondolni a vezér kérdését, hiszen kinn állnak a rohadt sivatagban.
Kóré (a "lázadók" egyik vezetője) hogy ne lehessen elmismásolni a dolgokat összecsődítette az egész népet a sátor elé a kitűzött időpontra (szerintem van jelentősége, hogy Mózes nem tett lépéseket ennek érdekében).
Ekkor "megjelent az Úr dicsősége" és szólt Mózesnek és Áronnak hogy válasszák külön a lázadókat, had pusztítsa el őket (szerintem fontos, hogy megintcsak nem tudja kiválogatni az egyes áldozatokat, a Biblia istene csak területi támadásokkal rendelkezik).
A lázadók három vezérének (Kóré, Dáthán, Abirám) lába alatt végül megnyílt a föld és beleestek a lukba a sátraikkal együtt. Megjegyzendő, hogy az hogy hova estek nem egyértelmű. Egyik szerint pusztán egy lukba, más szerint az alvilágba, harmadik változat szerint a pokolba. Eldönthetnék. Szerintem itt alvilág van, ami a föld alatt húzódik, és nincs külön pokol. Inkább olyan, mint Hádész birodalma a görögöknél. Bár az is meglehet, hogy szimplán a "föld alá"-t jelent a kifejezés, mert azt mondja "elevenen" kerülnek oda Kóréék. Hogy miért csak az a három ember, és miért pont ők az erősen kérdéses.
A maradék lázadókata szokásos tűz ölte meg (mondtam én, hogy úgy fognak meghalni mint Áron fiai a "rossz tűz"-zel).
Elrettentésül az elégettek tömjénezőiből (amik rézből voltak) extra bevonatot kalapáltak az oltárra.
A nép viszont Mózest és Áron vádolta előre kitervelt gyilkossággal (mint ahogy, khm, az is volt). Megjegyzendő, hogy az "Úr dicsősége" csak némi füst a sátor körül, tök mint az Óz-ban.
Naszóval a füstölős szertartás el volt csúszva, így azt tapasztalhatták, hogy tűz meg füst ezerrel rombol kifelé a szent sátorból és sokan megsebesültek, volt aki meg is halt ettől (mint egy túlmelegedett kazán, úgy kell elképzelni). Ezért hát gyorsan elrohant Áron, aki tudta hogy kell "elvégezni a szertartást" és visszaállt a rend. Eme tűzesetben 14,700-an haltak meg Kóré lázadóin kívül (béke, szeretet, megbocsátás - van aki még elhisz ebből bármit?!?).


Mózesék látták ám, hogy csodát kell csinálni megint, hát fogtak (na persze "Isten rendelésére" elméletileg) minden törzsnek egy vesszőt amiket leraktak a szent láda mellé (ráírva a törzsek neve hogy egyértelmű legyen), és persze Ároné "kivirágzott" (mi több egyetlen nap alatt megtermett és beérett rajta mandula), míg a többi nem. Nem olyan látványos mint tűz+jégeső, nem olyan félelmetes mint az elsőszülöttek halála, nem is olyan hasznos mint a víz a kősziklából, de kétségkívül "csoda" (bár itt annyi a lehetőség a bűvészkedésre, hogy fenntartható a jog a kételkedésre).
A nép azért elég jól látta, hogy veszélyes dolog ami a frigysátorban van. Ezért nem is neveztek ki (gondolom nem vállalták) nem levita személyt papnak (ez leginkább törvénykező ember az eddigiek szerint, nem a mai pap), és a sima leviták sem mehettek a sátorba be elvégezni a "szertartásokat", csak a konkrétan papok.

A jövedelmezést ennek folyományaként újra tisztázni kellett, nagy változás nincs, csak egyértelműbb, hogy az áldozati cucc sose kerül Mr. Istenhez, csak a papok nyúlják le a cuccost. Ja, és persze továbbra is csak a férfiak számítanak valamit, a nők és gyerekek külön ki van emelve hogy nem.
Külön említik mit lehet megváltani és mit nem, hol lehet megenni mit, és némi átváltási arányról is tájékoztat a szöveg.
Viszont cserébe a sok fizetségért leviták között nincs öröklés.

Meg van tiltva, hogy tilos a gyülekezet sátorához mennie a sima népnek (ez olyan, mintha a templombajárás lenne megtiltva!).

A szöveg mindíg jön ezzel az "örökkévaló rendelés"-sel, de akkor hogy fog a képbe jönni az ÚJ Testamentum? Majd elérünk oda is, gondolom.

A sok halál miatt felmerült a kérdés mi van, ha valaki a szent hajlékban hal meg, vagy egyéb erőszakos halált halt (tisztán érezhető, hogy csatatérről van szó, ami nem lenne szükséges a helyzetet tekintve, azaz szerintem szándékos torzítás van az események leírásában). Mindenesetre ezt is tisztázták gyorsan (lényegben az eddigi törvények alkalmazásáról van szó).

A sok halál miatt gyorsan áldoztak egy spéci tehenet is.



Legközelebb eljutunk Bálám szamarának végéhez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése